Yhteyshenkilöt

Myyntipäällikkö

Raimo Pylvänäinen

0400 671 923
raimo.pylvanainen@paviljonki.fi

Myyntipäällikkö

Mikael Wänskä

040 350 0445
mikael.wanska@paviljonki.fi

Projektikoordinaattori

Anu Ilvonen

040 140 2201
anu.ilvonen@paviljonki.fi

Osastosuunnittelija

Kati Viinikainen

040 754 1515
kati.viinikainen@paviljonki.fi

AIKATAULUT

Rakentaminen:

To 31.10.2024 klo 9-18 messutoimisto avoinna klo 9-18

Pe 1.11.2024 klo 9-18 messutoimisto avoinna klo 9-18

La 2.11.2024 klo 9-18 messutoimisto avoinna klo 9-18

Su 3.11.2024 klo 8-20 messutoimisto avoinna klo 8-20

Ma 4.11.2024 klo 8-24 messutoimisto avoinna klo 8-22

Ti 5.11.2024 klo 8-12

  • Autojen ajo halliin päättyy tiistaina 25.10. klo 12.00
  • Osastojen on oltava valmiina tiistaina 25.10. klo 15.00

Messut avoinna:

Ke 6.11.2024 klo 10-17, huoltoaika klo 8-10, messutoimisto avoinna klo 8-20

To 7.11.2024 klo 10-16, huoltoaika klo 8-10, messutoimisto avoinna klo 8-22

AVAJAISILTA

TI 5.11.2024 

Avajaisillan ohjelma tarkentuu lähempänä ajankohtaa.

PURKAMINEN

To 7.11. klo 16.30-24, messutoimisto avoinna klo 8-22

Pe 8.11. klo 8-24, messutoimisto avoinna klo 8-21

La 9.11. klo 8-12, messutoimisto avoinna klo 8-12

  • Purkamisen saa aloittaa torstaina 7.11. klo 16.30. Näytteilleasettajien pakkauslaatikot tuodaan esiin trukilla osastoille ja vasta sen jälkeen päästetään autot halleihin. Tavaraa voi viedä kantaen ja kärryillä klo 16 alkaen käyntiovien kautta.
  • Kaikki näytteilleasettajien tavarat ja rakenteet on poistettava halleista la 9.11. klo 12 mennessä.
  • Lisärakentamisajasta veloitamme osastokohtaisesti 50 euroa / h + Alv 24 %. Poikkeavista rakennus- ja purkamisajoista on sovittava kirjallisesti etukäteen: hannu.mennala@paviljonki.fi

Tyylikäs osasto vaivattomasti!

Paviljongin oma näyttelytekninen osasto suunnittelee ja rakentaa messuosastoja toiveidenne mukaan. Kalustamme osastot ja teemme tarvittavat otsikko- ja seinäteippaukset sekä muut somistukset.

Kauttamme voit hoitaa myös mm. osastonne valaistuksen, sähkö- ja ATK-liittymät, paineilman, vesi- ja viemäritilaukset ja siivouksen. Vuokrarakenteiden ja –kalusteiden hintaan sisältyy vuokra, pystytys, messuaikainen huolto sekä purkaminen.

Meiltä saatte kaiken tarvittavan:

  • Osaston rakenteet, kalusteet, valaistus ja teippaukset
  • Kuvatulosteet seinäelementteihin ja mainoslakanat
  • Somistus
  • Erikokoiset LCD -näytöt
  • Sähkö- ja ATK-liittymät, paineilman, vesi- ja viemäritilaukset
  • Siivous

Pyydä maksuton suunnitelma ja tarjous messuosastonne rakentamisesta:

Näyttelytekniikan osastosuunnittelijat

Kati Viinikainen

040 754 1515

kati.viinikainen@paviljonki.fi

Marica Borg

marica.borg@paviljonki.fi

040 595 0421

Lisätietoja osaston suunnittelusta ja rakentamisesta löydät näyttelyteknisen osastomme sivuilta.

Yhdessä teemme onnistuneen tapahtuman! Yrityksenne omat kanavat ovat oivallinen paikka kertoa asiakkaillenne osallistumisestanne tapahtumaan.

Alta voit ladata FinnMateria 2024 -messujen logot. Lisäämme tähän lähempänä tapahtumaa markkinointimateriaaleja, joita voi käyttää nettisivuilla, sosiaalisessa mediassa, sähköpostin allekirjoituksessa ja muussa markkinoinnissa.

Logot

Seuraa meitä somessa!

Asiakaskutsuja kannattaa hyödyntää ennakkomarkkinoinnissa!

Paviljonki-näytteilleasettajaportaalissa voitte tehdä näytteilleasettajakorttinne, kutsua asiakkaita sähköisesti sekä messuille että kutsuvierasiltaan ja seurata kutsuttujen rekisteröitymistä! Tunnukset palveluun ja tarkemmat ohjeet lähetetään erillisessä sähköpostissa.

Sähköisesti kutsutut asiakkaat saavat sähköpostista suoraan tulostettua tunnistekorttinsa / kutsuvierasillan kutsunsa, eikä heidän tarvitse tehdä muuta kuin saapua paikalle.

 

Voitte toimittaa medialle tarkoitetut tiedotteenne meille etukäteen, lisäämme ne www-sivuillemme median edustajien ladattaviksi.

Näytteilleasettajilla on mahdollisuus järjestää messupäivien aikana omia tietoiskuja / tuote-esittelyjä messualueelle rakennettavassa tietoiskutilassa. Yhden tietoiskun kesto on noin 15–20 minuuttia. Ajat varataan ilmoittautumisjärjestyksessä (esitys/yritys). Tietoiskut julkaistaan messujen www-sivuilla ohjelmassa.

Messujen yhteydessä voitte järjestää myös omia asiakastilaisuuksia. Paviljongissa on useita luentosaleja, kokous- ja ryhmätyötiloja 10-100 henkilölle sekä muuntuva 1200 hengen auditorio. Tarjoilut onnistuvat sekä varattuun tilaan että pääravintolaamme, pienistä kokouskahvituksista isoihin illallisiin. Tilaesittelystä löydätte tietoja tiloistamme

Lisätiedot ja ohjelmavaraukset anu.ilvonen@paviljonki.fi.

Näytteilleasettajakortit toimivat kulkulupana koko tapahtuman ajan, ensimmäisestä rakennuspäivästä viimeiseen purkupäivään. Rakentaja-/purkajakortit on tarkoitettu lähinnä ulkopuolisille rakentajille ja ne oikeuttavat liikkumiseen alueella vain rakennus- ja purkuaikoina.

Näytteilleasettajakortit tulostetaan itse Paviljonki -näytteilleasettajaportaalista. Lähetämme sopimuksen yhteyshenkilölle sähköpostilla tunnukset ja ohjeet palveluun. Tunnistekortti tulostetaan ja se tulee muistaa ottaa mukaan!

Rakentaja-/purkajakortit voi noutaa infopisteestä tapahtuman aikataulujen puitteissa.

Muovitaskut ja kaulanauhat saatte myös infopisteestä.

Rakentamis- ja purkuaikana tarjoamme veloituksettoman pysäköinnin alueella P3 (paikkoja on kuitenkin rajoitetusti). Rakentamis-/purkuajan pysäköintikortit saatte päiväkohtaisesti alueen valvojilta näytteilleasettaja- tai rakentajakorttia näyttämällä, emme lähetä pysäköintikortteja etukäteen. Paviljongin pysäköintialueet ovat kaupungin pysäköinninvalvonnan alaisia, joten pysäköintikortti on laitettava selvästi näkyviin auton tuulilasiin rakennus- ja purkuaikoina.

Messuaikana pysäköinti on maksullista kaikilla alueilla ja se maksetaan suoraan automaatteihin tai alueen valvojille.

Katso Paviljongin ohjeet saapumisesta ja pysäköinnistä

Paikan päällä jaettavassa Materia lehden messuoppaassa julkaistaan nimilista näytteilleasettajista, ohjelma sekä messualueen kartta.

Nettisivujemme näytteilleasettajalistassa julkaistaan yhteystietojen lisäksi kuvaus tuotteistanne ja palveluistanne ja/tai luettelo päämiehistänne tuotteineen.

Ilmoitathan tietosi 26.8. mennessä Extranet- palvelumme kautta.

Huom. Eräät messuillamme mukana olleet yritykset ovat saaneet tietopyynnöksi naamioituja kirjeitä ainakin FAIR Guide ja EXPO Guide -nimisiltä julkaisuilta. Kirjeessä tarjotaan yrityksen tietoja sähköiseen hakemistoon. Jyväskylän Messuilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Älkää siis vastatko lomakkeiden lähettäjille millään tavalla, ellette halua tietojanne kyseiseen julkaisuun. Jos ette ole varma viestin asiallisuudesta, ottakaa yhteys meihin asian tarkistamiseksi.

Paviljongin kaikista ravintolapalveluista vastaa Food & Events Tapahtumaravintolat . Food and Events Tapahtumaravintolat palvelee monipuolisella osastotarjoiluvalikoimallaan.

Osastotarjoiluihin on monipuolinen, valmis valikoima, ja tarvittaessa suunnittelemme osastoille juuri toiveiden mukaisen tarjoilun. Hintoihimme sisältyvät tuotteiden toimitus osastolle sovittuun kellonaikaan, tarvittavat anniskelu- ja elintarvikelupamaksut sekä tarjoilu- ja kertakäyttöastiat.

Tarjoiluille on mahdollista tilata myös posliini- tai lasiastiat. Näyttelyosastopalvelumme toimittaa mahdolliset lisätilaukset osastollenne lyhyellä toimitusajalla.

Messupäivinä ja kutsuvierasiltana voit tehdä tarjoilutilauksia:

+358 40 522 9994,  myynti.paviljonki@restel.fi. 

Esimerkkejä tarjoiluista:

Skandinaavisia makuja:
Skagen saaristolaisleivällä* L
Kylmäsavukirjolohta ja tervamajoneesia* L
Savuporo canape L
Makuja Maailmalta:
Tomaatti bruchetta ja mozzarellaa
Samosa kasvisnyytit & lime aioli L
Teriyaki kanavartaat & lime aioli M, G

Jyväskylän Paviljongin alue on viranomaisten luvissa määritelty anniskelu- ja elintarvikelupa-alueeksi. Paviljonki Ravintolat vastaa alueen anniskelusta ja hygieniamääräysten noudattamisesta, ja niihin liittyvästä omavalvonnasta. Anniskelua säätelevien asetusten mukaan juomia ei ole lupa viedä pois anniskelualueelta.

Kaikki mahdollinen alkoholitarjoilu tulee tilata alueen anniskeluluvan omaavalta Food & Events Tapahtumaravintolalta.

 

Lounas- ja kahvilipukkeet osastohenkilökunnalle/yhteistyökumppaneille voi tulostaa ennakkoon.

Lähetämme näytteilleasettajille PDF-tiedoston, joka sisältää kaikki lipuketyypit suoraan QR-koodattuna yrityksenne käyttöön. Laskutus tulee messujen jälkeen käytettyjen lipukkeiden mukaan, joten voit tulostaa ja jakaa tarvitsemianne lipukkeita niin paljon kuin haluat. Ylimääräisiä lipukkeita ei myöskään enää tarvitse palauttaa, vaan ne voi hävittää messujen päätyttyä.

Näytteilleasettajien taukotilana toimii K100 Klubi, jonka sisäänkäynti löytyy Lutakonaukion aulasta, läheltä Kongressisisäänkäyntiä. Taukotilassa voi käydä levähtämässä ja vaikka lukaisemassa päivän lehdet tai lukemassa sähköpostin netin kautta.

Messutoimisto palvelee koko tapahtuman ajan Lutakonaukion aulassa. Sieltä voi vuokrata ripustuskoukkuja sekä ostaa mattoteippiä ja silikonitarroja seiniin kiinnitystä varten. Lutakonaukion aulasta saatte myös maksullisen kopiointipalvelun. Messuaikana teitä palvelee info myös Uno Savolan kadun aulassa.

Palvelukumppanimme Suomen Event Logistics Oy vastaa mm. trukkinostoista ja varastoinnista Paviljongissa. Heiltä voi tilata myös koko logistiikkakoordinoinnin.

Tavaroita saa toimittaa ensimmäisestä virallisesta rakennuspäivästä lähtien. Varmistakaa etukäteen, milloin tavarat tuodaan osastollenne. Mikäli ette voi itse olla niitä vastaanottamassa, voitte tilata palvelun Suomen Event Logistics Oy:lta. Yhteystiedot: David Palomo, puh. +358 (0) 50 4307 082,  david@suomeneventlogistics.com

Mikäli lähetätte tavaraa postin kautta, toimitusosoite on
Paviljonki / Tapahtuman nimi
Näytteilleasettaja / osastonumero
Näytteilleasettajan yhteyshenkilö / puhelinnumero
Lutakonaukio 12
40100 Jyväskylä

Tilaathan lähetykselle kuljetuksen Paviljonkiin saakka!

Tavarantoimitukset B-halliin (kuljetusyhtiö):
Paviljonki / Tapahtuman nimi 
Näytteilleasettaja / osastonumero
Näytteilleasettajan yhteyshenkilö / puhelinnumero
Schaumanin Puistotie 18 / huolto-ovi B2, B3 tai B4
40100 JYVÄSKYLÄ

Lähetyksiin on merkittävä selvästi vastaanottaja sekä osastonumero.

Varmistakaa etukäteen, milloin tavarat tuodaan osastollenne. Mikäli ette voi itse olla niitä vastaanottamassa, voitte tilata palvelun Suomen Event Logistics Oy:lta. Yhteystiedot: David Palomo, puh. +358 (0) 50 4307 082,  david@suomeneventlogistics.com.
Heiltä voitte tilata myös muut messulogistiikkaan liittyvät palvelut (esim. varastoinnin ja trukkipalvelut) tai vaikka koko logistiikkakoordinoinnin.

Palvelukumppanimme Sähköveijarit Oy hoitaa osastojen tarvitsemat sähkötyöt ja liitännät. Sähköliittymät sisältävät osaston sähköistyksen, tarkastusmaksun ja sähkön kulutuksen.

Sähkötöitä on päästävä tekemään osastoille viimeistään seitsemän tuntia ennen rakennusajan päättymistä. Muutoin laskutetaan tilattujen tuotteiden lisäksi työkustannukset tuntiveloituksella, ylityöt huomioon ottaen.

Näyttelyhalleista ja osastoilta katkaistaan sähköt yön ajaksi, joten mahdollisesti tarvittava yösähkö (esim. tietokoneet, jääkaappi) on tilattava erikseen.

Ulko-osastoilla käytetään korotettuja hintoja, hintatiedot löytyvät Extranetistä.

N-Clean Oy vastaa palvelukumppaninamme osastosiivouspalveluista.

Osastosiivous sisältää:

  • rakennusaikaisen siivouksen
  • suojamuovien poiston osastojen matoilta
  • lattioiden, tasojen, tuolien ja ovien siivouksen näyttelypäivän jälkeen
  • roskakorien tyhjennyksen päivittäin ja soitosta tarvittaessa
  • osastopaikan loppusiivouksen messujen päätyttyä, kun näyttelyesineet/rakenteet on purettu

Ulko-osastojen siivouksesta tulee pyytää erillinen tarjous.

Palvelukumppanimme noutaa veloituksetta osastojen rakentamisesta syntyvät normaalit rakennus- ja purkujätteet, pakkausmateriaalin yms. kierrätykseen. Erikoisosastojen (esim. puurakenteiset osastot) jätehuollosta annamme erillisen tarjouksen.

HUOM! Tapahtuma-aikana hoidamme jätteiden noudon vain, mikäli olet tilannut em. osastosiivouksen. Jos osastosiivousta ei ole tilattu ja teille on kertynyt poisvietävää roskaa, tulee roskat toimittaa itse halleissa sijaitseviin jäteastioihin ja huolehtia lajittelusta – pyydämme seuraamaan jäteastioissa olevia opasteita. Halleissa on energiajätteen lisäksi astiat myös kaatopaikkajätteelle sekä keräyspaperille ja -pahville.

Ulkona oleviin keräyspisteisiin ei tule viedä mitään roskia.

Palvelukumppanimme InMics Oy asentaa tilatut tietoliikenneliittymät. Tarjolla monia mahdollisuuksia internet-yhteyteen.

Kiinteä liittymä

Messu-osastoille esittelykäyttöön suosittelemme maksullista, kiinteää internet-liittymää, jonka toimivuuden voimme taata. Kiinteä liittymä on mahdollista jakaa esim. osaston omalla WLAN-verkolla.

Kiinteän liittymän tilaukseen on liitettävä asennuspiirros.

WLAN-verkot

Paviljongissa on käytössä ilmainen WLAN-verkko Paviljonki, johon voi liittyä ilman tunnuksia.

Verkko on käytettävissä veloituksetta. Verkon toimintakykyä tapahtumien aikaan emme pysty takaamaan. Jos internet-yhteyden vakaa toiminta on tärkeää, suosittelemme kiinteää liittymää osastolle.

3G ja 4G mobiiliverkot

Kaikilla suurilla operaattoreilla on tarjolla 3G ja 4G verkot Paviljongin alueella jopa 300 M nopeudella. Näiden toimivuutta ja nopeustasoa emme valitettavasti pysty takamaan suurten tapahtumien aikaan.

Näytteilleasettajien taukotilassa käytössänne on koko messujen ajan veloituksetta tietokone, joka on yhteydessä Internetiin ja printteriin. Siellä voi käyttää myös kiinteää internet-yhteyttä omalla koneella.

Paviljongin tietoliikennetoteutus

Paviljongin tietoliikenne on suunniteltu vastaamaan nykypäivän muuttuvia tarpeita. Käytössä on nopeat ja tehokkaat isojen valmistajien tekniikat, jotka skaalautuvat joustavasti tapahtuman mukaan. Kaikki verkon aktiivilaitteet ovat valvonnassa ja mahdollisiin ongelmiin reagoidaan vuorokauden ympäri. Palomuuri ja wlan kontrolleri on kahdennuttu vikatilanteiden varalta sekä kytkimille ja tukiasemille löytyy varalaitteet.

Verkontoteutus

  1. Lähiverkon kytkimet on uusittu syksyllä 2016. Verkko on toteutettu HP Aruba 2530 1G Poe+ kytkimillä. Kaikille reunakytkimille on kahdennettu 1G valokuituyhteys runkokytkimiltä. Muutoksen yhteydessä parannettiin vikasietoisuutta (spanning tree) ja estettiin verkossa häiriön mahdollisuuksia (dhcp snooping ja loop protection). Liite 1.
  2. Langatonverkko on uusittu syksyllä 2017. Verkko on toteutettu Fortinet WLC50 kahdennetuilla kontrollereilla ja Fortinet FAP-U423EV-E tukiasemat edustavat uusinta 802.11ac Wave2 tekniikkaa. Suurimpana muutoksena saatiin 5 Ghz verkko koko rakennukseen.

Kontrolleri: liite 2 ja tukiasemat: liite 3, sivut 9-14.

– 802.11ac Wave 2

– Dual Radio 2.4 & 5 GHz

– 8 Exterior Antennas

– 4×4 MU-MIMO

  1. Palomuuri klusteri on uusittu talvella 2017-2018. Palomuuri on toteutettu Fortinet 101E klusterilla. Liite 4.

– Nykyaikainen palomuuriklusteri 1G porttinopeuksilla

– Läpäisykyky (1518 / 512 / 64 byte UDP packets) 7.4 / 7.4 / 4.4 Gbps

– Latenssi (64 bytes UDP packets) 3 μs

– Läpäisykyky (Packets Per Second) 6.6 Mpps

– Yhtäaikaisia yhteyksiä 2 000 000

  1. Internetyhteys on toteutettu Elisan 100M/100M valokuituyhteydellä. Julkisia IP osoitteita on riittävästi käytössä myös tapahtumien tarpeisiin.
  2. Mobiiliverkon sisätilakapasiteettia on myös parannettu Elisan ja Telian toimesta.

Jyväskylän Messut Oy:n näyttelytekninen osasto hoitaa osastoille vesi- ja viemäriliittymät sekä paineilman (Kaeser Kompressorit Oy:n toimittamilla laitteilla).

Mahdollisuus viemäriin tulee varmistaa paikkavarauksen yhteydessä.

Langattoman telelaitteen, esim. langattoman mikrofonin tai radiolähettimen käyttöön vaaditaan aina lupa tekniseltä tuottajalta, Mikko Rahkoselta (mikko.rahkonen(at)paviljonki.fi). Lupa on pyydettävä viimeistään 2 viikkoa ennen tapahtumaa. Langattoman telelaitteen käyttäjällä on oltava mukanaan Viestintäviraston myöntämä lupa laitteen käytölle.

Näytteilleasettajat tai tapahtumanjärjestäjät vastaavat vuokraamansa alueen rakentamisesta sekä turvallisuusasioista. Jyväskylän Messut Oy valvoo tapahtuman turvallisuutta ja ohjeiden noudattamista. Näytteilleasettaja on velvollinen tutustumaan yleisohjeisiin ja tiedottamaan messuosaston rakentamista koskevat säännöt ym. osastonsa suunnittelijoille, rakentajille ja purkajille. Ohjeista poikkeaminen on sallittu vain Jyväskylän Messut Oy:n kirjallisella suostumuksella. Varaamanne tilan sijainti selviää sopimusvahvistuksen mukana toimitetusta kartasta.

Näytteilleasettaja ei saa ilman naapuriosastonsa kanssa erikseen tehtyä sopimusta käyttää hyväkseen toisen näytteilleasettajan rakentamia seiniä.

Näkyvissä olevien rakenteiden, somisteiden yms. on oltava siistejä ja koko näyttelyn ajan moitteettomassa kunnossa. Tapahtuman rakentamis- ja purkuaikataulut sekä aukioloajat ilmoitetaan näytteilleasettajien ohjeissa. Poikkeavat rakennus- ja purkuajat ovat maksullisia ja niistä on sovittava erikseen kirjallisesti. Päivittäisen aukioloajan jälkeen on huoltoaikaa yksi (1) tunti (jos ei toisin ole sovittu), sen jälkeen on kaikkien poistuttava halleista.

Palveluiden tilausaikataulu ilmoitetaan palvelumateriaalissa. Tilauksia voi tehdä vielä määräajan jälkeen, jos tuotteita on saatavilla, mutta palveluista veloitetaan korotettu maksu. Osastojen rakentaminen ja tuotteiden esittely tulee toteuttaa siten, ettei siitä aiheudu häiriötä ja/tai vaaraa muille osastoille tai yleisölle.

Messualueen kiinteää tai irtainta omaisuutta ei saa vahingoittaa ja näytteilleasettaja on korvausvelvollinen aiheuttamastaan vahingosta.

A-hallissa lattia on maalattua asfalttia.

B1, C1, C2 ja D -halleissa lattia on maalattua betonia.

B2-hallissa lattia on käsiteltyä betonia.

Nastarenkailla ajoa rajoitetaan kaikissa halleissa tapahtuma-kohtaisesti.

Mikäli osaston lattiaa korotetaan yli 12 cm, on avoimet sivut porrastettava tai niihin on rakennettava kaide.

Hallien lattiaan voi kiinnittää vain sellaisella teipillä, joka irtoaa lattiasta jälkiä jättämättä. Kiinnityksiin suosittelemme Eurocel 704- tai ominaisuuksiltaan vastaavaa teippiä. Eurocel 704 -teippiä voi etukäteen tilata Jyväskylän Messut Oy:n näyttelytekniikalta tai ostaa Paviljongin messutoimistosta. Näytteilleasettaja tai osaston rakentaja vastaa teippien poistosta.  Mikäli kiinnittämisessä käytetään teippejä, joiden poistaminen rikkoo lattian maalipinnan tai jättää jälkiä, veloitamme korjaus- / siivouskulut näytteilleasettajalta tai osaston rakentajalta.

Hallien seiniin on kaikenlainen kiinnittäminen kielletty.

Seinäelementtien maalaaminen ja niihin liimaaminen on kielletty. Runkoprofiileihin voi kiinnittää somistusmateriaaleja ripustamalla. Seinälevyihin voi kiinnittää somistus-materiaaleja toimivilla tarroilla, esim. Pro Contact tai Powertrips sekä huopapintaisiin seinälevyihin myös somistusneuloilla. Silikonitarroja voi ostaa messutoimistosta.

Näytteilleasettajan on itse poistettava kiinnitetyt materiaalit elementeistä ennen osaston purkamista.

Osaston sisällä olevien hallin pilareiden ympärille saa rakentaa. Jos pilarin yhteydessä on sähkökeskus, vesipiste tms., kulkuyhteys näihin on ehdottomasti säilytettävä.

Itse pilareihin tai hallin muihin rakenteisiin (katto ja seinät) ei saa kiinnittää mitään.

Lisätietoja pilarien mitoista saa hallimestarilta.

Rakenteiden- ja kalusteiden vuokrausehdot Vuokrarakenteiden ja –kalusteiden hintaan sisältyy vuokra, pystytys, messuaikainen huolto, purkaminen ja kuljetukset Jyväskylän Paviljongissa. Vuokrarakenteet soveltuvat ainoastaan sisäkäyttöön. Somistusmateriaalit voidaan kiinnittää seinäelementteihin ripustuskoukuilla ja huopapintaisiin seinälevyihin myös somistusnauloilla.

Näytteilleasettajan on itse poistettava kiinnitetyt materiaalit elementeistä ennen osaston purkamista.

Näytteilleasettaja sitoutuu korvaamaan kadonneet tai vaurioituneet rakenteet ja kalusteet niiden täydestä arvosta.

Jyväskylän Messut Oy ei veloita ylikorkeista rakenteista maksua.

Kaikille yli 250 cm:n seinä- ja somisteratkaisuille on pyydettä-vä lupa ja osastopiirrokset on toimitettava Jyväskylän Messut Oy:lle viimeistään 30 päivää ennen näyttelyn alkua. Ylikorkeat rakennelmat on sijoitettava vähintään 100 cm:n päähän naapuriosaston rajasta, ellei naapuriosaston kanssa toisin kirjallisesti sovita. Kopio sopimuksesta tulee toimittaa Jyväskylän Messut Oy:lle.

Jyväskylän Messut Oy ei veloita kaksikerrosrakennelman toisen kerroksen pinta-alasta erillistä neliövuokraa. Kaksikerrososastojen pystyttämiseen on saatava Jyväskylän Messut Oy:n ja viranomaisten ennakkolupa. Suunnitelmat lujuuslaskelmineen on toimitettava viimeistään 30 pv ennen näyttelyn alkamista Jyväskylän Messut Oy:lle, joka toimittaa ne hyväksyttäväksi Jyväskylän Rakennusvalvontavirastolle.

Jyväskylän Paviljongissa on automaattisammutusjärjestelmä, mistä johtuen osastolle hyväksytään vain ritilä-, harso- tai vastaava kattorakenne, jonka läpäiseväisyys on vähintään 50 %. Kankaan tulee olla palosuojattu.

Mikäli käytetään muunlaista kattorakennetta, on osasto varus-tettava palovaroittimella ja käsisammuttimella. Rakenteesta on tehtävä selvitys Jyväskylän Messut Oy:lle viimeistään 30 pv ennen näyttelyn alkamista.

Ripustaminen on mahdollista ja siitä on sovittava etukäteen. Ripustuspisteet asentaa aina Jyväskylän Messut Oy.  Ripustamiseen saa käyttää vain viranomaisten hyväksymiä välineitä. Jyväskylän Messut Oy pidättää oikeuden hylätä ripustusrakenteet, kunnes ripustaminen täyttää turvallisuus-normit.

Jos näyttelyesineiden aiheuttama kuormitus ylittää 1 000 kg / m2 tai ajoneuvon paino 15 000 kg, on sijoittelusta aina sovittava erikseen hallimestarin kanssa.

Kone tai turvakomponentti, joka ei täytä koneiden turvallisuudesta annetun päätöksen vaatimuksia, saadaan asettaa näyt-teille messuilla, näyttelyissä, esittelyissä ja muissa sellaisissa tilaisuuksissa, jos näkyvässä merkissä selvästi ilmoitetaan, että kone tai turvakomponentti ei ole vaatimusten mukainen eikä se ole saatavana, ennen kuin kone tai turvakomponentti on saatettu vaatimusten mukaiseksi. Esittelyn aikana on toteutettava riittävät toimenpiteet henkilöiden turvallisuuden varmistamiseksi. (Valtioneuvoston päätös 1314/94)

Autolla ajo halliin on sallittua vain tavaroiden kuljettamista varten. Kun tavarat on purettu tai lastattu, autot on viipymättä poistettava hallista. Autojen tyhjäkäynti hallissa on kielletty. Nastarenkailla ajoa rajoitetaan kaikissa halleissa tapahtuma-kohtaisesti.

Hallin sisätiloissa suositellaan käytettäväksi ilmalla täytettyjä ilmapalloja. Kaasulla täytettyjen pallojen käytöstä on ilmoitettava viikko ennen tapahtumaa hallimestarille. Suosittelemme, että asiakkaille jaettavissa palloissa käytetään painoja. Karanneet ilmapallot poistetaan päivittäin näytteilleasettajan kustannuksella tuntityönä.

Osastojen väliin tai osastojen ja seinien väliin jääviä alueita ei saa paloturvallisuusmääräysten mukaan käyttää varastointiin. Palopostit ja sähkökeskukset on jätettävä vapaiksi.

Jos sisäosastolla on ajoneuvo, varmistakaa, että virta on katkaistu päävirtakytkimestä.

Ajoneuvon avaimet on toimitettava Paviljonki-infoon yösäilytykseen.

Osaston  rakentamisessa tulee käyttää paloturvallisia materiaaleja.

Avotulen käyttö tapahtumissa on kielletty. Avotuli-laitteiksi katsotaan laitteet, joissa tuli tai liekki palaa laitteen ulkopuolella kuten esim. kaasuliedet, keittimet, öljylamput, kynttilät tai vastaavat.

Käyttölupa voidaan myöntää, mikäli kyseessä on hitsaus, polttoleikkaus, leikkaus tai muu vastaavanlainen esitys, josta aiheutuu kipinöintiä.

Palavien nesteiden ja kaasujen säilyttämiseen tarvitaan myös lupa.

Lupahakemus on toimitettava Jyväskylän Messut Oy:lle toiminta- ja turvarakenneselvityksineen 30 pv ennen messujen alkamista. Luvasta neuvotellaan aina pelastuslaitoksen kanssa.

Halleissa ei ole vakituista tulityöpaikkaa. Kaikki halleissa tehtävät tulityöt ovat luvanvaraisia. Tulityöluvan myöntää Jyväskylän Messut Oy. Tulityöntekijältä vaaditaan tulityökortti.

Jyväskylän Messut Oy suorittaa turvatarkastuksen viranomaisten kanssa ennen jokaista tapahtumaa.