Paviljongissa järjestetyt messut ja tapahtumat toivat kokonaisuudessaan 34 miljoonan euron tulovirran Jyväskylään vuonna 2022. Paviljongin toiminnasta muodostunut alueellinen kokonaistyöllisyysvaikutus oli 470 henkilötyövuotta. Luvut perustuvat Taloustutkimuksen tuoreeseen tutkimukseen.

”Olemme iloisia, että toimintamme tuo jälleen merkittävän tulovaikutuksen Jyväskylään. Lämmin kiitos kaikille yhteistyökumppaneille, näytteilleasettajille ja Paviljongin tapahtumiin osallistuville kävijöille”, sanoo toimitusjohtaja Juha Rahko Jyväskylän Messuilta.

Vauhdilla kohti vilkkaita tapahtumavuosia

Paviljongin viime vuoden toiminnasta muodostunut alueellinen talousvaikutus oli selvästi edellisvuotta suurempi, joka jäi koronavuonna 2021 vain 8 miljoonaan euroon.

Vuoden 2022 poikkeusajan jälkeinen, reilun puolen vuoden toiminta-aika kului kuitenkin messu- ja tapahtumatoiminnan uudelleen käynnistämisessä, ja alueellinen tulovaikutus jäi normaalia toimintavuotta pienemmäksi. Esimerkiksi vuonna 2019 Paviljongin toiminnasta muodostuva talousvaikutus oli 47,2 miljoonaa euroa ja kokonaistyöllisyysvaikutus 632 henkilötyövuotta.

”Pääsimme viime vuonna takaisin kasvu-uralle ja ryhdyimme kuromaan kiinni vilkkaiden tapahtumavuosien tasoa. Jatkamme hyvää vauhtiamme tätä kohti, ja järjestämme jälleen täydellä teholla ainutlaatuisia tapahtumia Paviljongissa”, Rahko sanoo.

Paviljongissa virkistäydytään vuosittain yli 1000 tapahtumassa

Paviljonki on yksi Suomen suurimmista tapahtumakeskuksista, jossa vierailee yli 400 000 asiakasta vuosittain.

Paviljongissa järjestetään vuosittain noin 1000 tapahtumaa, kuten messuja, kongresseja, näyttelyjä ja kokouksia, yritystapahtumia sekä konsertteja ja viihdetapahtumia.

Jyväskylän Messut vastaa messu- ja tapahtumakeskus Paviljongin toiminnasta kokonaisuudessaan.

Paviljongin tapahtumilla laaja tulovaikutus Jyväskylään

Messujen tulo- ja työllisyysvaikutukset 2022 -tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n toimeksiannosta. Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry on ammattimaisten messujärjestäjien yhteinen kattojärjestö Suomessa.

Taloustutkimuksen selvityksen mukaan messu- ja tapahtumakävijät sekä näytteilleasettajat käyttivät Paviljongin tapahtumiin osallistumisen lisäksi rahaa ravintoloihin, hotelliyöpymisiin, kahviloihin, matkustamiseen sekä alueen kauppoihin. Tutkimus ei huomioi messuilla tehtyjä kauppoja ja niiden vaikutusta elinkeinoelämälle.

Muita aiheeseen liittyviä artikkeleja: