FinnMateria, Pohjoismaiden johtavat kaivosteollisuuden, metallinjalostuksen, kiviainesteollisuuden, kiertotalouden ja maarakentamisen erikoismessut, järjestetään 25.−27.10.2022 Paviljongissa. ”Ammattimessuja odotetaan innolla, ja FinnMateria on lähes loppuunmyyty”, sanoo FinnMateria-messumyynnistä vastaava myyntipäällikkö Hannu Mennala Jyväskylän Messuilta.

FinnMateria on kaivosteollisuusalalle ja koko vuoriklusterille suunnattu ammattitapahtuma, joka kerää alan yritykset, vaikuttajat, päättäjät ja asiantuntijat verkostoitumaan oman alan erityismessuille. FinnMateria järjestetään kahdeksatta kertaa ja tänä vuonna messujen teemana on Vastuullinen muuttuva maailma.

− Vastuullinen muuttuva maailma on teema, joka koskettaa kaikkia FinnMateria 2022 -messuille osallistuvia organisaatioita. Esimerkiksi kaivosteollisuudessa vastuullisuuteen on panostettu jo useita vuosia. Alalle perustettiin kuusi vuotta sitten Kestävän kaivostoiminnan verkosto. Messuilla organisaatiot voivat vaihtaa vinkkejä ja kokemuksiaan vastuullisuuden edistämisestä, sanoo FinnMateria 2022 yhteistyökumppaneihin kuuluva Pekka Suomela Kaivosteollisuus ry:stä.

Messuilla tehdään kauppaa, verkostoidutaan ja päivitetään ammattiosaamista

FinnMateria on arvostettu ammattitapahtuma, joka järjestetään kahden vuoden välein Jyväskylässä, Paviljongissa. Koronarajoitusten takia vuoden 2020 messut jouduttiin jättämään väliin.

− FinnMateria-messuja on odotettu jo neljä vuotta, ja tänä syksynä ne päästään vihdoin järjestämään, iloitsee myyntipäällikkö Hannu Mennala Jyväskylän Messuilta.

Hän kertoo, että ammattimessuille ja henkilökohtaiselle tapaamiselle on selvästi kysyntää, ja messutilojen näytteilleasettajapaikat on myyty lähes loppuun. Kartoitusten mukaan messuja odotetaan innolla myös kävijöiden suunnalla. Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n keväällä 2022 teettämän tutkimuksen mukaan 86 % Jyväskylän Messujen tapahtumakävijöistä aikoo lähteä messuilemaan heti, kun tapahtumia järjestetään tai tarjonnassa on itselle kiinnostavat messut.

− Messuille tullaan solmimaan liikesuhteita, tekemään kauppaa ja luomaan luottamusta tulevalle yhteistyölle. Live-verkostoitumisen tarve ei ole vähentynyt, vaan kasvokkain kohtaamiset ovat edelleenkin paras perusta bisnekselle. Messujen ylivoimaisena etuna on se, että messuilla voi tutustua helposti muutaman päivän aikana satoihin asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin, Mennala sanoo.

Messuilla saa myös kätevästi läpileikkauksen alan uusimmista tuote- ja palveluinnovaatiosta sekä vinkkejä alan trendeistä ja tulevista muutoksista.

− Oman ammattiosaamisen ylläpito on tänä päivänä tärkeää kaikilla aloilla. Messuilla pääsee osallistumaan kymmeniin ajankohtaisluentoihin sekä keskustelemaan alaan liittyvistä teemoista. Näin saa myös ideoita ja inspiraatiota oman työhön ja mahdolliseen lisäkouluttautumiseen, Mennala lisää.