Uusi kuljetusalan verkostoitumistapahtuma KuljetusAreena 27.5.2025 täydentää Jyväskylän tarjontaa kuljetusalan yrityksille valtakunnallisesti.
Yksipäiväisessä tapahtumassa kuullaan mielenkiintoista ohjelmaa alan ajankohtaisista aiheista. Ohjelma täydentyy vielä, joten pysythän kuulolla!
KuljetusAreena 2025 Ohjelma
Ohjelmalava Event
Avauspuheenvuoro
Digitalisaation rooli toimitusketjun tehokkuuden ja vastuullisuuden parantamisessa
Klo 10:30 – 10:50
Digitalisaation rooli toimitusketjun tehokkuuden ja vastuullisuuden parantamisessa.
Suomen Kaukokiito Oy:n vastuullisuus- ja teknologiajohtaja Samuli Toivonen avaa puheenvuorossaan, miten data tukee logistiikan arkea ja kehittämistä. Pääpaino on siinä, miten sen avulla voidaan tehostaa toimitusketjua ja vähentää kuljetuksista aiheutuvia päästöjä.

Digitaalisen toimintaympäristön kehitys sekä tekoälyn tarjoamat uudet mahdollisuudet logistiikan alalla
Klo 11:30 – 11:50
Antti Paasilehto tulee arvioimaan puheenvuorossaan käynnissä olevan digitalisaatiokehityksen tilaa ja haasteita sekä kansallisesta että EU:n näkökulmasta. Data, automaatio sekä tekoälyn käyttö ovat jo osa perusarkeamme, mutta tästä huolimatta vauhdikkaasti etenevän digitalisen murroksen edellyttämien rakenteellisten muutosten (systeeminen muutos) aikaansaaminen on kuitenkin vaikeaa. Miten voisimme kehittää toimintaamme, jotta saisimme bittimuotoisen strategisen pääoman palvelemaan paremmin tarpeitamme. Kattavaan, laadukkaaseen ja yhteen toimivaan dataan perustuvan digitaalisen toimintaympäristön rakentaminen avaisi uusia mahdollisuuksia myös kehittää tekoälyperusteisia mallintamis- ennustamis- ja simulaatiotyökaluja. Tällaisten välineiden avulla kykenisimme kohdentamaan resurssejamme entistä tehokkaammin, lisäämään toimintamme vaikuttavuutta sekä varmistamaan, että toimintamme vaikutukset ovat tavoitteiden mukaiset.

Vastuullisuus ja kuljetusalan haasteet
Klo 12:30 – 12:50
NTC Transport on pitkän linjan perheyritys, joka tarjoaa maantiekuljetuksia Pohjoismaissa ja projektikuljetuksia kansainvälisesti. NTC Transport:in toiminta perustuu tehokkaaseen resurssien käyttöön, sujuvaan liikennesuunnitteluun ja kapasiteetin optimaaliseen hyödyntämiseen.
Puheenvuorossa NTC Transport Ab:n Caj Vestlin ja Thomas Kula käsittelevät kuljetusalan tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia kuljetusyrityksen kannalta.
Vastuullisuus ja kestävän työn periaatteet, toiminnan joustavuus sekä toimivien kumppanuuksien merkitys korostuvat vaihtelevissa suhdanteissa.

Toiminnanohjausjärjestelmän merkitys ja hyödyt kokonaisuuden hallinnassa
Klo 14:30 – 14:50
LogiApp on monipuolinen kuljetusliikkeille ja linja-autoyrityksille suunnattu ohjelmisto, jossa on toiminnanohjausjärjestelmän (Enterprise Resource Planning, ERP) sekä kuljetusten hallintajärjestelmän (Transport Management System, TMS) toimintoja, kuten kuljetusten suunnittelu ja ohjaus, reittien automaattinen optimointi, tilausten hallinta sekä laskutus, kuljetusten kustannusten ja katteen laskenta, kuljetusten päästölaskenta, kuljettajien työajan hallinta, työturvallisuuden hallinta sekä kaluston hallinta ja ajoneuvotelematiikka. Keskeisenä LogiApp-ohjelmiston kehityksen tavoitteena on ollut laajan ohjelmistokokonaisuuden tarjoaminen kuljetusliikkeelle ja näin vähentää tarvetta usealle erilliselle ohjelmistolle. Esityksessään Panu kertoo LogiApp-ohjelmiston ominaisuuksista sekä käyttäjäpalautteesta ja hyödyistä, joita asiakkaat ja käyttäjät ovat kokeneet saavuttaneensa ohjelmistoa käyttämällä. Tietoa on kerätty haastatteluilla ja kyselytutkimuksilla vuosina 2024 ja 2025. Yhä useammin LogiApp-järjestelmä tulee korvaamaan useampaa aiemmin käytössä ollutta erillistä järjestelmää, kuten esimerkiksi kuljetustenhallintajärjestelmän, työajan kirjauksen järjestelmän sekä kalustonhallinta- ja ajoneuvotelematiikkajärjestelmän. Joskus LogiApp on kuljetusyrityksen ensimmäinen toiminnanohjausjärjestelmä, jolloin vertailukohtana on tilanne, jolloin yrityksen toimintaa on aiemmin pyöritetty kokonaan ilman digitaalisia työkaluja tai hyödyntämällä Excel-taulukoita, Google-kalenteria, WhatsAppia tai vastaavia monikäyttöohjelmistoja.

Electrification of heavy-duty trucks in Sweden
Klo 15:30 – 15:50
Nikita from Lindholmen Science Park will present several publically co-founded system demonstration projects conducted to accelerate the introduction of heavy-duty battery electric trucks in Sweden. The main focus will be on the REEL project which has over the time span of 4 years gathered 45 organisations to operate over 70 prototype and mass-produced battery electric trucks from two Swedish manufacturers Volvo and Scania. In addition, the E-Charge project will be presented focusing on electrification of long-haul logistics flows.

Vety raskaan kaluston ja joukkoliikenteen käyttövoimana
Klo 16:30 – 16:50
Kari Ström, Jyväskylän kaupunki:
Jyväskylän tavoitteena on olla päästötön, jätteetön, ylikulutukseton kestävän hyvinvoinnin kaupunki vuonna 2040 ja hiilineutraali vuonna 2030. Jyväskylän kaupungin puheenvuorossa käydään läpi, miten kaupunki on voinut konkreettisesti vaikuttaa uusien käyttövoimien käyttöönottoon: Miten uusien käyttövoimien tuotantolaitosten investointeja voidaan tukea? Miten uusien käyttövoimien kysyntään voidaan vaikuttaa? Jätehuollon kuljetusten käyttövoima on pääsääntöisesti biokaasu, joukkoliikenteessä sähkö, biokaasu ja biodiesel. Vetybussipilotti on käynnistymässä kesällä 2025. Puheenvuoro sisältää näkökulmia siihen, miksi ja miten Jyväskylän kaupunki haluaa edistää liikenteen kestävien käyttövoimien käyttöönottoa.
Juho-Matti Uuksulainen, Vireon:
In his presentation, Juho-Matti will share Vireon’s journey in establishing Finland’s first hydrogen corridor for heavy-duty transport. The key challenges they’ve faced and the strategic measures to overcome them. Their goal is to create a viable, cross-border hydrogen mobility ecosystem in the Nordics.

Loppupuheenvuoro
Ohjelmalava Areena
Lastausalue – unohdettu mahdollisuus?
Klo 11:00 – 11:10
Keypointin puheenvuorossa kysytään mm.: ”Milloin viimeksi olet kuullut innovaatiosta lastauspihalla?” Tavaravirtojen, reittien polttoaineen ja kaluston optimointi on jokaisen logistiikan kanssa toimiville selvää. Lastauspihoilla operointi on jäänyt kehityksestä sivuun vaikka sen merkitys kokonaisuuteen on kiistaton. Keypointin älykkäät turvaratkaisut tuovat muutoksen vallitsevaan tilanteeseen. Esityksessä käydään läpi kuinka älykkäät tutkaohjatut ohjauslaserit ja -etäisyysnäytöt auttavat kuljettajia tuomaan säästöjä yrityksen toimintaan.

Tekoälyllä puhtia resurssisuunnitteluun
Klo 11:15 – 11:25
Kuljetusyritykset pitävät yhteiskunnan rattaat pyörimässä ja Diffon Missiona on mahdollistaa se, että pyörät pyörivät kannattavasti nyt ja tulevaisuudessa. Puheenvuorossaan Pernu kuvaa miksi yritysten kannattaa hyödyntää dataa ja tekoälyä resurssisuunnittelussa, mitä se käytännössä tarkoittaa ja miten asian kanssa pääsee ketterästi eteenpäin.

Scanian digitaalinen ekosysteemi kuljetusyrityksille
Klo 12:00 – 12:15
Scanian digitaaliset ekosysteemi ja ratkaisut kuljetusyrityksen tukena parantamaan tehokkuutta ja vähentämään ympäristövaikutusta sekä helpottamaan integrointia järjestelmien välillä.
Lasse Lampinen, Scania Suomi Oy, FMS Tuotepäällikkö, Auto- ja kuljetustekniikan insinööri
Vastuullisuusraportoinnilla vahvaan ja kestävään kasvuun
klo 12:15 – 12:25
VAHVA-hankkeen tavoitteena on edistää keskisuomalaisten pk-yritysten kokonaiskestävyyttä ja vastuullisuusraportointikyvykkyyttä. Kohderyhmänä ovat erityisesti biotalouden, teollisuuden ja logistiikka-alan pk-yritykset. Hanke innostaa, kannustaa ja auttaa pk-yrityksiä vastuullisuusraportoinnissa ja järjestää tietoiskuja ja klinikoita.

Vaivatonta päästölaskentaa
Klo 13:00 – 13:10
Matocon TEMS-ohjelman käyttö kuljetusten päästölaskentaan ja raportointiin on helppoa ja vaivatonta, koska se automatisoi monimutkaiset laskentaprosessit ISO 14083:2023-standardin mukaisesti. Käyttäjän ei tarvitse hallita päästökertoimia tai manuaalisia laskutoimituksia, sillä ohjelma tekee työn automaattisesti.
TEMS integroituu saumattomasti kuljetusliikkeiden nykyisiin toiminnanohjausjärjestelmiin, jolloin tieto kuljetusmääristä, reiteistä ja kalustosta siirtyy järjestelmien välillä automaattisesti. Tämä säästää aikaa, vähentää virheitä ja varmistaa ajantasaisen sekä luotettavan päästöraportoinnin.
Proaktiivinen päästöraportointi on kuljetusliikkeelle merkittävä kilpailuetu, sillä se osoittaa yrityksen sitoutumista vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen. Lisäksi TEMSin raporttien visuaalinen esitystapa Power BI:ssa tai Qlik Sensessä mahdollistaa kasvihuonekaasupäästöjen analysoinnin eri päästölähteiden ja asiakkaiden osalta, mikä auttaa tunnistamaan kehityskohteita ja optimoimaan toimintaa tehokkaasti.

Digitaalinen ja hallittu logistiikan tulevaisuus -hanke
Klo 13:15 – 13:25
Digitaalinen ja hallittu logistiikan tulevaisuus -hanke
Teemu Heikura, Fintraffic
Ei oppi ojaan kaada – Kuljettaja.fi
Klo 13:30 – 13:45
Kuljetusturvan puheenvuorossa kerromme nykyisistä ja tulevista palveluistamme, joilla Kuljetusturva pyrkii parantamaan kuljettajakoulutuksen tuloksia ja arvostusta viime vuosina pienentyneistä minimiopetusmääristä huolimatta.

Logistiikan yhteiskäyttöterminaali
Klo 14:15 – 14:25
eFTI suunnittelupöydältä käytäntöön
Klo 15:00 – 15:10
eFTI-hankkeessa toteutetaan Euroopan laajuinen järjestelmä kaupallisten toimijoiden ja viranomaisten väliseen tiedonvaihtoo. eFTI kattaa yhteisen tietostandardin ja menetelmä sähköisten rahtitietojen välittämiseen. Vediafi:n esityksessä Lasse Nykänen kertoo eFTI kehityksestä sekä käytännön pilotoinnista yhdessä kuljetusyhtiön, eCMR-alustan ja viranomaisten kanssa. Vediafi tarjoaa omaa eFTI-alustaa pilottiin, joka liittää kaupalliset toimijat viranomaisten eFTI-järjestelmään.

Fossiiliton kuljetus 2030 – Postin matka kohti ilmastotavoitetta
Klo 15:15 – 15:25
Posti oli ensimmäinen suomalainen yritys, globaalisti ensimmäinen logistiikkayritys ja ylipäätään 17 ensimmäisen yrityksen joukossa, joka sai ilmastotieteen mukaisen varmennuksen nettonollailmastotavoitteilleen vuonna 2022.
Posti on sitoutunut kunnianhimoisiin tavoitteisiin vähentää päästöt nettonollaan jo vuonna 2040 koko arvoketjun osalta. Se tarkoittaa, että vähennämme ainakin 90 prosenttia kaikista kasvihuonekaasuista, joita toimintamme edes välillisesti aiheuttaa. Loput 10 prosenttia, joiden syntyyn emme voi vaikuttaa, poistetaan ilmakehästä pysyvästi.
Välitavoitteena ilmastotyössämme on vuosi 2030, johon mennessä käännämme kaiken tiekuljetuksen sekä kiinteistöjen energian fossiilittomaksi kaikissa toimintamaissamme. Postin lähetyksiä kuljettaa jo noin 500 sähköautoa ja yli 100 kaasuautoa. Lisäksi kevyitä sähkökulkuneuvoja on käytössämme lähes 2000.
Fossiilittomuustavoitteeseen pääseminen alle viiden vuoden päästä vaatii tarkkaa suunnittelua sekä tiivistä yhteistyötä alihankkijoiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Haluamme myös auttaa asiakkaitamme paremmin ymmärtämään ja raportoimaan päästöt, jotka liittyvät ostettuihin kuljetus- ja varastointipalveluihin. Asiakaspäästöraporttimme tarjoaa tietoa, joka tukee asiakkaitamme omassa ilmastotyössään.
Ilmasto- ja luontojohtaja Anna Heino koordinoi Postin ilmastotoimia kohti nettonollatavoitetta vuonna 2040. Annan vastuulla on myös Postin asiakaspäästöraportointi sekä liiketoimintojen ja hankinnan tukeminen päästövähennystoimien suunnittelussa ja toteuttamisessa.

Kasvihuonekaasujen päästölaskentaohje tiekuljetusyrityksille
Klo 16:00 – 16:10
Traficomin toimeksiannosta toteutetussa päästölaskentaohjetyössä on muodostettu etenemisprosessi toteuttaa kuljetusyrityksen päästölaskentaa ja siten auttaa erityisesti pieniä ja keskisuuria kuljetusyrityksiä aloittamaan päästölaskenta standardin mukaisella tavalla. Vaatimukset kuljetusketjujen päästötietojen raportoinnille kasvavat ja jokaisen kuljetusyrityksen on hyvä varautua tuottamaan niitä omille asiakkailleen.

Robocoast e-Heavy Vehicles – sähköisen raskaan liikenteen edelläkävijähanke
Klo 16:15 – 16:25
Robocoast e-Heavy Vehicles -hanke vauhdittaa sähköisen raskaan kaluston kehittämistä ja käyttöönottoa Suomessa. Hanke tuo yhteen teknologiatoimijat, yritykset ja tutkimuksen edistämään älykkäitä, kestäviä ja skaalautuvia ratkaisuja sähköiseen raskaan liikenteen infrastruktuuriin ja ajoneuvoteknologiaan, kuten sähkömoottoreihin ja akustoratkaisuihin.
Huolto ilman hiukkasia – näin rakennetaan FCEV-vetyajoneuvojen huoltoympäristö
Klo 17:00 – 17:10
Tässä esityksessä avaan, miten rakennetaan virtuaalinen ja käytännönläheinen huoltoympäristö vetyrekkojen huoltamiseen. Kerron miten yhdistetään VR-teknologia, turvallisuusvaatimukset ja koulutukselliset ratkaisut kokonaisuudeksi, joka palvelee tulevia ammattilaisia. Huoltoympäristön perusteiden konkretisoimiseksi osana esitystä on paikalle tuotu toimiva pienoispolttokennojärjestelmä.
Tämä puheenvuoro sopii kaikille, joita kiinnostaa, miten päästötön teknologia viedään teoriasta käytäntöön – ruuvitasolta simulaatioon.

Aihe tarkentuu
Klo 17:15 – 17:25
KuljetusAreenan ohjeisohjelmaa
Kokoushuone Briiffi, 3, kerros
klo 13:00 – 16:00
Klinikassa käydään läpi kuljetusten hiilijalanjäljen laskentaa ISO 14083-standardin mukaan: teoriaa, käytännön esimerkkejä ja keskustelua.
Mukana myös Matoco Oy Taavi Kallankari ja Kimmo Nykänen. Lopuksi Jyväskylän Ammattikorkeakoulun Heidi Colliander pitää lyhyen tietoiskun kuinka viestiä yrityksen hiilijalanjäljestä ja vastuullisuudesta. Klinikkaan on vapaa pääsy.