Messut ovat aidosti sosiaalisin live-media − muutaman päivän aikana voit verkostoitua satojen asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Messuille tullaan tekemään kauppaa ja luomaan uusia liikesuhteita. Lukuisat suuret diilit ja liikeideat ovat lähtöisin juuri messuilla käydyistä keskusteluista. Valtavan myyntipotentiaalin takia oman yrityksen osallistumista messuille kannattaakin suunnitella etukäteen.

 

Ovatko yrityksenne brändääminen, uusien liikesuhteiden luominen ja kaupan teko teillekin tärkeimpiä syitä messuille osallistumiseen? Messuille tullaan hankkimaan liidejä, hoitamaan olemassa olevia asiakkuuksia sekä esittelemään hands-on-uutuuksia. Listasimme 6 vinkkiä, joiden avulla saat kaikki irti messuista myös markkinoinnin osalta.

6 vinkkiä näytteilleasettajalle messumarkkinointiin

 

1. Erotu ennakkomarkkinoinnilla

Messuille osallistuu satoja näytteilleasettajia, joiden on tavoitteena kohdata samoja kävijöitä kanssasi. Ennakkomarkkinoinnin avulla voit erottua ja luoda vahvaa näkyvyyttä brändillesi jo ennen messuja omassa markkinoinnissasi, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Kerro siis viestintäkanavissasi jo hyvissä ajoin yrityksesi osallistumisesta messuille. Näin aktivoit verkostosi varaamaan tapahtumapäivät messuille ja yrityksenne edustajien tapaamiseen.

2. Hyödynnä MESSUMATERIAALEJA

Onnistuneet messut rakennetaan yhteistyössä messujärjestäjien, näytteilleasettajien ja kävijöiden kesken. Myös markkinointi saadaan yhdessä roihuamaan.

Messujärjestäjät tuottavat näytteilleasettajien käyttöön monia erilaisia markkinointimateriaaleja, kuten esimerkiksi ”Olemme mukana messuilla -somebannereita”. Vinkkaa yrityksenne markkinointia ja henkilöstöä käyttämään materiaaleja ja kertomaan osallistumisestanne messuille markkinointiviestinnässänne: esimerkiksi some-postauksissa, sähköpostiallekirjoituksissa ja verkkosivujenne tapahtumissa.

Myös uutiskirjeet ovat tehokas tapa jakaa tietoa messuosallistumisestanne. Niissä voit kertoa etukäteen esimerkiksi messuilla lanseerattavista tuotteistanne, messutarjouksistanne tai messuille osallistuvista asiantuntijoistanne.

Paviljongin messujen osalta kaikki materiaalit löytyvät kunkin ammattimessun näytteilleasettajan ohjeista. Voit lisätä yrityksenne logon bannereihin kätevästi esimerkiksi Canvassa.

3. Kutsu asiakkaat ja yhteistyökumppanit messuille

Messut ovat erinomaisen tehokas tapa hoitaa olemassa olevia liikesuhteita henkilökohtaisella kutsulla. Messujen asiakaskutsujärjestelmästä voit lähettää kätevästi messukutsuja asiakkaillesi, yhteistyökumppaneillesi ja muille kontakteillesi.

Asiakutsu on tutkitusti tehokkain tapa tavoittaa yrityksellesi tärkeät henkilöt messuilla. Esimerkiksi viimeisimmissä kaivosteollisuusalan ammattitapahtumassa, FinnMateria-messuilla, yli 40 prosenttia kaikista kävijöistä tavoitettiin asiakaskutsulla.

Paviljonki-näytteilleasettajaportaalista voit lähettää tyylikkäät kutsut myös messujen kutsuvierasiltaan ja avajaisiltaan.

4. Suunnittele brändinne mukainen messuosasto

Messuilla vierailee tuhansia kävijöitä, jotka haluavat tutustua näytteilleasettajayrityksiin ja käydä keskusteluja mahdollisista hankinnoista ja asiakkuudesta.

Panosta siis messuosastoon ja mieti, mitä haluat esitellä osastollasi. Jos yrityksenne on esimerkiksi laajentanut toimintaa uudelle liiketoiminta-alueelle tai lanseerannut uuden tuotteen, haluatte mahdollisesti käyttää messunäkyvyyden näiden promoamiseen.

Suunnittele messuosasto tavoitteidenne pohjalta. Kun tavoitteenne ja viestinne ovat kirkkaana mielessä, luotte parhaiten hyvää ja selkeää mielikuvaa yrityksestänne sekä asiakas- ja yhteistyömahdollisuuksista.

Suunnittele ja toteuta brändiinne ja tavoitteisiinne sopiva messuosasto niin visuaalisuuden, markkinointiviestien, tuote- ja palveluesittelyjen, tarjoilujen kuin pukeutumisen osalta. Osastosuunnittelun ammattilaisilta saat tarvittaessa apua tyylikkään ja toimivan osaston tekoon, jos oma aika ja resurssit eivät riitä.

5. Verkostoidu, kerää liidejä ja sovi tapaamisia jatkoon

Messut ovat huikea foorumi verkostoitua, luoda uusia liikesuhteita ja tehdä kauppaa. Kasvokkain kohtaamisissa rakennat luottamusta tulevalle yhteistyölle, vaikka viimeistelisitkin kaupat myöhemmin.

Suunnittele siis etukäteen, miten haluat kohdata potentiaalisia asiakkaita osastollasi. Tutustu potentiaalisiin asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin esimerkiksi ottamalla tavaksesi skannata osastokävijöiden tiedot jo keskustelujen alussa. Näin saat varmasti muistiin kaikki osastolla vierailleet ja muut liidit.

Tietojen skannaus kävijöiden messukortista qr-koodilla on helppo ja hyvä tapa kerätä kontakteja messuilta. Paviljonki-näytteilleasettajaportaalin tunnuksilla voi kirjautua veloituksettomaan Paviljonki Exhibitor App – sovellukseen (PlayStore, AppStore), jolla kävijätietojen skannaaminen ja muistiinpanojen tekeminen on näppärää.

6. muista jälkimarkkinointi

Tuloksellisin markkinointi alkaa jo hyvissä ajoin ennen messuja ja jatkuu vielä messujen jälkeen. Parhaat hyödyt jälkimarkkinoinnista saat irti esimerkiksi näiden vinkkien avulla:

Kontaktoi ja vastaa tarjouspyyntöihin

Saadut kontaktit ja liidit ovat messujen tärkeintä antia, ja siksi yhteydenottolupausten lunastaminen on ensiarvoisen tärkeää. Kontaktoi liidit mahdollisimman pikaisesti messujen jälkeen − Voit olla yhteydessä esimerkiksi lähettämällä uutiskirjeen, johon olet koonnut lisätietoa messuilla esittelemistänne tuotteista ja palveluista. Voit myös käynnistää tarjouskampanjan ja myydä tuotteita messuhintaan vielä messujen jälkeenkin.

Jaa kuvia ja fiiliksiä messuista somessa

Ajan tasalla pysyminen, uuden oppiminen ja muutoskyvykkyys ovat tänä päivänä tärkeitä tavoitteita kaikille yrityksille. Kiinnostavat yritykset osallistuvat eri tapahtumiin ja poimivat uusia ideoita omien tuotteiden ja palveluiden, asiakassuhteiden sekä yritystoiminnan kehittämiseen.

Vahvista siis hyvää brändimielikuvaa aktiivisesta yrityksestä jakamalla kuvia, videoita ja muita päivityksiä messuilta somessa. Kun kiteytät mielenkiintoisia messukuulumisia postauksissa, herätät kiinnostusta myös niiden potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa, jotka eivät päässeet paikan päälle tutustumaan teihin.

lisätietoa: 

Haluaisitko keskittää resurssit yrityksenne omaan ydinbisnekseen ja hankkia messuosaston valmiina palveluna? Pyydä ammattilaisiltamme maksuton suunnitelma messuosastostasi sekä tarjous toteutukselle.

Kirjoittajat:
Hannu Mennala
Pitkän linjan messuammattilainen

Tiina Autio
Live-kohtaamisista innostuva viestijä